Kategorier
design medier Skulderklap

Aviserne viser vejen for flot webdesign

For ikke så lang tid siden roste jeg Berlingske Tidendes nye design (selvom det langtfra er perfekt), og i den sammenhæng roste jeg også den engelske avis, The Guardians’ website, som iøvrigt har et helt andet grafisk udtryk end de fleste andre aviser.

Tilsyneladende er aviserne nogle af dem, der står forrest i køen når det gælder rekruttering af gode designere (og programmører og usabilityfolk og informationsarkitekter), hvilket også forklarer, hvorfor jeg gerne ville have det job hos New York Times. Deres website er nemlig også afsindig godt designet, og informationsarkitekturen er helt i top – her kan Ekstra Bladet og BT virkelig lære noget!

Nå, men imens jeg sad og kiggede lidt på New York Times’ site, kom jeg i tanke om at International Herald Tribune engang var ret pænt, og minsandten om ikke de har fået nyt design (siden jeg sidst så det), og for fanden hvor er det imponerende! Det der virkelig gør deres site pænt og overskueligt er, at deres logo i toppen, har fået lov til at stå helt uforstyrret.

International Herald Tribune Masthead

Fælles for alle de avisers websites er at der tilsynelande er arbejdet intenst med typografien. Læg mærke til hvor lidt grafik og billeder, der egentlig er på siderne, men hvor gennemført designede de alligevel ser ud. Tekst rules!