Man hører altid om hvordan Microsoft er en stor ond virksomhed, men faktisk har de lige gjort noget, som mange andre kan lære af.
I forbindelse med lanceringen af de nye Zune-modeller (Hvis du aldrig har hørt om Zune er det ok, men det er Microsofts svar på iPod‘en), har de besluttet sig for at alle de nye funktioner, som de nye Zune-modeller har, får de gamle også via en software-update. Hvilket vil sige at de kunder der tog chancen og købte en 1.generations Zune, nu får hvad der svarer til en 2.generations Zune. Naturligvis har de nye modeller et lidt andet design og lidt større harddisk kapacitet, men stadigvæk et ret godt træk.
Det der især adskiller Zune fra iPod er at Microsoft har valgt at indbygge trådløst internet (wi-fi) i afspillerne, og hvor de gamle modeller kun kunne bruge det til at sende hinanden sange, kan de nye også bruge det til at synce med ens mediesamling fra computeren, hvilket er ret godt; jo færre ledninger i denne verden, jo bedre.
For Microsoft betyder deres goodwill naturligvis flere ting, men mon ikke loyaliteten hos kunderne stiger en smule? Det betyder nok også lidt færre solgte Zunes på kort sigt, men i længden vil jeg mene at det er en fornuftig beslutning. Til sammenligning kan det siges at da Apple fornylig udgav deres nye modeller lød der et veritabelt ramaskrig i et ellers meget loyalt “community”, for de nye afspillere krævede nemlig også nyt tilbehør.
Normalt ville de fleste have gættet på den omvendte tilgang fra begge firmaer, men det her er bare et godt eksempel på at man som forbruger ikke kan regne med/stole på at et firma altid er 100% godt eller dårligt.