Kategorier
brok tech

Borger.dk – nej, nej, nej!!!

Borger.dk Screenshot
Borger.dk er den nye offentlige portal, som – hvis man skal tro på omtalen – er det eneste website, man behøver at bruge, hvis man skal i kontakt med det offentlige, eller have svar på et spørgsmål som omhandler det offentlige. For nu at citere sitet selv:

Borger.dk er din indgang til hele det offentlige Danmark. På Borger.dk kan du finde information og betjene dig selv over for det offentlige.

Nu står jeg så og skal flytte igen, og tænkte at det digitale samfund var kommet et skridt videre siden sidst. Det er det ikke. Hmph.
Min professionelle nysgerrighed afløste dog hurtigt irritationen, og jeg skulle lige tjekke hvordan det offentlige egentlig laver deres spritnye website – og om det mon går foran med et godt eksempel, som det vel egentlig bør? No such luck:

Bare de tre punkter jeg lige har opremset gør at sidens tilgængelighed er elendig – selvom de påstår at de har arbejdet hårdt på lige netop dette! Det er fandme på tide (undskyld jeg bander, men sådan noget her kan sætte mit pis i kog!), at det offentlige begynder at tage internettet seriøst nok til, at de rent faktisk behandler borgerne på en ordentlig og professionel måde – og det inkluderer, i mine øjne, at programmere offentlige websites godt nok til, at de kan bruges af ALLE.

Når jeg iøvrigt siger at sidens CSS er elendig, så hentyder jeg bl.a. til at det fylder næsten 55kB, hvilket tager 4-5 sekunder at downloade på et modem, som der fortsat er mange danskere, der benytter sig af. Læg så indhold, grafik og javascript oveni, og jeg har ikke svært ved at forestille mig at brugerne skal vente over 10 sekunder på at siden er loadet færdig. Det er bare ikke godt nok! Iøvrigt vil jeg påstå – uden at overdrive – at jeg kunne skære det css og html ned til en fjerdedel af hvad det fylder nu. Noget som vil komme brugerne til gode, men så sandelig også staten, idet internettrafik rent faktisk koster penge! Som I måske kan læse er jeg lidt harm, men det skyldes jo nok at det lige præcis er sådanne overvejelser, jeg sidder og gør mig på min arbejdsplads, og så synes jeg det er pinligt, at et offentligt website ikke gør sig ulejligheden.

Borger.dk er din genvej til det offentlige og er et samarbejde mellem KL og Videnskabsministeriet.

Det er så her at jeg ganske kort kan konkludere at Videnskabsministeriet ikke ved en skid om webudvikling. Åh nej, nu kom jeg lige til at se deres hjemmeside. Suk. Suk. Suk.

10 kommentarer til “Borger.dk – nej, nej, nej!!!”

Jeg er uenig med dig i at “printervenlig side” bør ungås.

Ja, det er rigtigt at man kan lave det med CSS, men der er et brugervenligheds-issue også. Hvis printet ikke ligner det der er på skærmen bliver (nogle) brugere usikre; “Fik jeg nu det med jeg faktisk ønskede at printe”. Derfor mener jeg at man bør vise brugerne den “printervenlige” version, så folk kan se hvad de printer inden de gør det.

/Kim

@Kim Bille:
Jeg kan godt se din pointe, men et CSS-generet print behøver ikke nødvendigvis adskille sig supermeget fra designet på siden, og dermed kan man godt undgå forvirringen. I det hele taget er jeg også stærkt imod at man har en “print”-knap på websider, medmindre man har åbnet et pop-up uden navigationsbar (det har man selvfølgelig ikke, men hvis nu..), for brugerens browser har helt sikkert allerede en “print”-knap, og hvorfor forvirre på den måde: “Hvis jeg trykker ‘print’ her får jeg et resultat, men hvis jeg trykker på den anden knap ser det anderledes ud”??

@Romme:
Ja, ved godt at mine youtube-klip ikke validerer – og kender også godt den løsning, du linker til der, men jeg har valgt ikke at gå vildt meget op i valideringen her på bloggen. Men jeg har jo heller aldrig påstået at være tilgængelig, haha…

Et nysgerrigt spørgsmål: Har du skrevet til dem, borger.dk, og fortalt dem om det der bør rettes til? Og evt. gjort dem opmærksom på, at ddu evt. kunne gøre det?

@Maltesen:
Nej, det må jeg indrømme, at det har jeg ikke. Jeg mener først og fremmest ikke at det bør være nødvendigt, men at de selv må rode med deres dårlige kode. Og at jeg kunne gøre det bedre er ikke ensbetydende med at jeg vil (jeg ville gerne, men jeg har jo et fuldtidsjob og arbejder ikke freelance på sådanne ting)..

Lukket for kommentarer.