Categories
medier tech

Mere pirateri

For lige at følge op på min forrige post, vil jeg da gerne lige dele lidt tanker med jer om mit syn på hvorfor det er gået så forfærdelig galt for musikindustrien – eller, det siger de jo at det er. Men hvorfor? Som jeg ser det er der adskillige årsager til at deres musiksalg er gået støt nedad bakke, og ulovlige downloads er blot en af dem, og måske endda den mindste!

1. Al fokus er på singler, ikke albums
Musikbranchen har forandret sig meget over de sidste 20-30 år, og en af de største forandringer er at folk ikke længere køber albums, men singler.
Dette skyldes flere ting, men en af de største syndere er cd-skiven. Ja, du læste rigtigt, cd-skiven. Med cd-mediet fik den almindelige bruger selv muligheden for at programmere rækkefølgen af et album, eller for at få en sang gentaget igen og igen.

Musikvideoen er også blevet et særdeles magtfuldt våben, og nutidens unge ser MTV, VoiceTV eller hvad de forskellige musikkanaler nu end hedder. På den måde bliver de kun eksponeret for hitsinglerne og aldrig for de numre, der til tider er med til at gøre et album til en fuldendt oplevelse. Før i tiden var der en kanal der hed P3, som var en public-service radiokanal, der spillede al slags musik, så man var garanteret en bred vifte af musik, når man åbnede for radioen – nu kan jeg ikke høre forskel på P3, The Voice, Sky FM og hvad de andre kommercielle stationer ellers hedder. Musikudbuddet er nøjagtig det samme, og her svigter P3 virkelig deres ansvar.
Hvis jeg nu også startede på at skrive om opsamlinger, så ville det blive en virkelig, virkelig lang post, men lad mig blot slå fast at opsamlinger med hits på, ikke ligefrem er gavnlige for den enkelte kunstners album-salg.

2. Kulturelle forandringer
Musik er ikke længere med til at identificere de unge som det var før i tiden. Nu bruger de unge deres opsparede penge på dyrt tøj og mobiltelefoner istedet. Ringetoner og MMS-billeder koster kassen, og det giver mere status blandt unge, end hvis man har det seneste album med den nyeste kunstner stående på hylden. Jeg tror desuden at den nuværende unge generation hellere vil bruge deres “underholdnings-penge” på biografture og DVD‘er end de vil på musik – og hvorfor egentlig ikke? Hvis de som jeg antyder i det forrige afsnit alligevel kun er interesseret i singlerne, kan de jo bare åbne for radioen eller fjernsynet, hvor de er garanteret at det er pop-hits’ne der bliver spillet konstant.

3. Musikbranchen var for langsomme
Siden cd’en kom frem er langt det meste af al musik indspillet digitalt, og branchen har derved haft muligheden for at udbyde musikken på internettet nøjagtig ligeså lang tid som alle de ulovlige fildelingstjenester har eksisteret, men de kom først med da Apple lancerede iTunes, og i Danmark skete det først tidligere på året! Altså dette år, 2005! Napster var populært i 1999! Det er et 6-års forspring til ulovlige downloads! Og hvis der havde siddet et smart hoved i et eller andet pladeselskab og tænkt på de besparelser der er ved at udbyde varen 100% rent digitalt, så var vedkommende kommet frem til at man havde sparet distributionsudgifter (told, transport) og trykudgifter (cd, covers), og derved ville man nok kunne udbyde et album til 40% af normalprisen, hvis ellers man ikke var så forbandede grådige! Desværre for dem, var de ikke hurtige nok, men til gengæld er de jo så hurtige til at skyde skylden på alle andre end dem selv, selvom kunstnerne godt ved at det måske er selskaberne der har været langsomme – læs selv hvad Jokeren og Bent Fabricius udtaler i det nyeste TDC Magasin.

4. Ulovlige downloads
Ja, ulovlige downloads er også skyld i nedgangen af musiksalget. Til gengæld vil jeg mene at ulovlige downloads er en naturlig konsekvens af de tre ovenstående pointer, og de to af dem kunne pladeselskaberne have gjort noget ved. Desuden har internettets udbredelse gjort at det for mange mennesker er den naturlige måde at købe varer på, inklusiv musik. Hvis en person er 15år idag, så har de stort set ikke oplevet en verden uden internet (altså, som de kan huske), og så er det svært at overtale dem til at gå ned i Fona og købe musikken.

Det her er hurtigt skrevet ned, og jeg vil måske redigere lidt i posten efterhånden som jeg kommer i tanker om flere argumenter, men indtil videre tror jeg at I forstår hvad jeg mener. Og hov, læste i Jakobs kommentar til den forrige post? Nej? Ok, så lad mig gentage hvad han skrev:

Det rigtigt sjove er jo at musikerne ikke får en krone af de penge som APG hiver ind: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=351350.

3 replies on “Mere pirateri”

Gode pointer. Er dog lidt i tvivl om musikken ikke stadig spiller en kolossal rolle i skabelsen af de unges identitet. Men du ret i, at mønstrene for brug af musik blandt unge ændrer sig voldsomt i disse år. Jeg tror på en kæmpe priskrig på mobil/online-musikmarkedet de næste 5 år. Det er svært at se, hvordan andre end Apple, TDC(!) og evt. nye megakoncerner på markedet, vil stå som vindere. På den anden side handler det som kunstner vel bare om at få sin musik ud til så mange, som muligt?

Ja, og så kunne jeg jo komme med en lang smøre om en lille visionær kæmpe fra Minneapolis, der var pioner på dette område! Skal nok lade være 🙂 http://www.npgmusicclub.com

Ja ja – det er tydeligt, at du ikke hører hverken P3, 100FM eller The Voice særligt meget 🙂

Det er ganske åbenlyse, hørbare og dokumenterede forskelle.

Tja, du synes måske der er store forskelle, men jeg synes faktisk at de er minimale, og p3 er gået fra at være en rigtig god radiostation til at forsøge at spille med på “det de unge vil have”. Det synes jeg er ærgerligt ad helvedes til!

Comments are closed.